andri_cy wrote:cypezokyli wrote:andri_cy wrote:Well then you must accept that we who know about because we learned about it in school do know the difference and we know that one of the two are considered traitors even by the GC.
learning something in school is not necessarily correct
You would be right if we were only taught about how great it was. But they taught us both the good and bad. They didnt try hide what happened with EOKA B they emphasized on it and how bad it was. Now if you just hate being who you are you can just doubt everything but, I find that I can sift through everything I learned in school and tell between whats correct and whats propaganda. It seems cypezokyli you just hate everything you were taught no?
why cant you people accept any kind of critisism and you are always reffering to personal attacks.
i dont hate who i am .
i am actually proud of what i am... well most of the times (some nationalists make me embarrassed from time to time)
but i will try to justify what i say , instead of returning the personal attacks. thats one o the things i didnot learn at school
i would be interested to see the exact quote (for example) that expresses the slightest critisism about EOKA (the first one) . unless you believe the first was like the pope - no mistakes.
first of all we dont even have a book about cypriot history (perhaps except the neolithic part) , so i dont know what we are talking about here. we are taught books from greece , which at most have one page (perhaps two) about the cyprus problem. unless cyprus problem can be explained in one page!!!
if it is otherwise , than i am willing to apologise. tell me which book is that, that refers to cypriot history between 55-74. i am really interested in reading it.
i will try and post later on things that are missing from our school books.
in the meantime read this. it will give you a new perspective of how much "truth" you have learned at school.
its not about cyprus , but about greece - but since thats the history we learned....
http://www.ndimou.gr/articledisplay.asp ... &cat_id=39
let me post a small part for you in greek. (sorry but i have to go to class no time to trnslate now...perhaps later)
Ένας ακόμα τεράστιος μύθος, είναι η εκκλησία ως στοιχείο της εθνικής μας ταυτότητας. Ότι δηλαδή η εκκλησία ήταν πάντα βοηθός στον έλληνα, έκανε το κρυφό σχολειό, κράτησε την εθνική συνείδηση τον καιρό της τουρκοκρατίας, και μετά αγωνίστηκε για την ελευθερία και την επανάσταση. Στο σχολείο μαθαίνουμε ότι στις 25 Μαρτίου, ο Παλαιών Πατρών Γερμανός, σήκωσε το λάβαρο της επαναστάσεως στην Αγία Λαύρα. Έχω να σας πω ότι ούτε μία λέξη από αυτή τη φράση, δεν είναι αλήθεια. Η επανάσταση δεν έγινε στις 25 αλλά στις 22, δεν άρχισε στην Αγία Λαύρα, όπου δεν υπήρχε ψυχή, αλλά στη Μάνη με τους Μαυρομιχαλαίους, ο Παλαιών Πατρών Γερμανός, ήταν εναντίον της επαναστάσεως, και το λάβαρο δεν υπήρχε. Κατασκευάστηκε πολλά χρόνια μετά, αυτό που έσειε ο Χριστόδουλος στην πλατεία Συντάγματος.
Όλο αυτό λοιπόν που γίνεται διδαχή στα σχολεία, είναι ένα ψέμα. Η εκκλησία ήταν υπέρ των Τούρκων, ο Πατριάρχης Γρηγόριος ο Ε΄ πριν από την επανάσταση, είχε βγάλει μια «Εγκύκλιο Πατερική», όπου λέει ότι η δουλεία των ελλήνων στους τούρκους, είναι δώρο Θεού, και πρέπει να είμαστε ευτυχείς και ευγνώμονες στο Θεό, που μας έδωσε ένα τόσο καλό δυνάστη, να φροντίζουμε δε, για τη σωτηρία της ψυχής μας και τον άλλο κόσμο, και όχι τον υπάρχοντα. Ο δε μέγας εχθρός των ελλήνων, δεν είναι ο τούρκος, αλλά οι ξενόφερτες ιδέες, από τη δύση, περί δήθεν ελευθερίας και δημοκρατίας.
Αναρωτιέμαι πόσοι έλληνες ξέρουν ότι η εκκλησία αφόρισε το Ρήγα Φεραίο, και την Επανάσταση του Υψηλάντη; Πόσοι γνωρίζουν ότι δεν υπήρξε ποτέ το κρυφό σχολειό; To κρυφό σχολειό ως έννοια δημιουργήθηκε 30 χρόνια μετά την απελευθέρωση. Οι τούρκοι δεν ασχολιόντουσαν με το τι μάθαιναν οι έλληνες. Τους ενδιέφερε μόνο το χαράτσι. Από εκεί και πέρα οι υπόδουλοι ήταν αυτοδιοικούμενοι. Η δε εκκλησία, προσπαθούσε να μη μορφωθούν οι έλληνες. Όταν ο σπουδαίος Μεθόδιος Ανθρακίτης άρχισε στα μέσα του 17ου αιώνα να διδάσκει το Νεύτωνα το Κοπέρνικο, τη νέα Φυσική, τα νέα Μαθηματικά, τον αφόρισαν, τον ρίξαν σε ένα μπουντρούμι, του κάψαν τα βιβλία, και του απαγόρευσαν να διδάσκει. Το ίδιο έγινε με όλους τους φωτισμένους. Τη μοίρα του Θεόφιλου Καίρη, τη ξέρουμε όλοι. Τελικά πέθανε μέσα στη φυλακή και δύο μέρες μετά ο Άρειος Πάγος τον αθώωσε από τις κατηγορίες.
what do we know about the beggining of the revolution andry . about when , where and who started it?
dont we learn that kryfo sholio existed (there are no historical sources for that) ?
do we learn that the church was against hte recolution ?
do we learn that grigorios said , that the rule of the turks was send to the greeks by God , and the greeks should obey and that the real enemy for the greeks is those western ideas concerning "liberty" and "democracy" or do we learn that he was a hero of the revolution hunged by the turks (which was truth....but as usual half of it....the whole truth doesnt make him a hero, but a traitor) ?
do we learn that the church was against the greeks educating themselves ?
these are just small examples about a very small proportion of what we learn in school.
read the whole interview. its educational
school books never say the truth (or at least hide half of it) . their purpose is to create nations and not teach the truth.
and dont worry i am perfectly sure , that the turkish books are no better