Το περιουσιακό δεν μπορεί να λυθεί με δογματισμούς. Η δαιμονοποίηση έφερε την εκ περιτροπής προεδρία, δηλώνει στην «Αλήθεια» ο Αλέκος Μαρκίδης.
- Η σταθμισμένη ψήφος έπρεπε να χειροκροτηθεί απ’ όλους
- Καλύτερο το προεδρικό συμβούλιο από την εκ περιτροπής προεδρία
ΑΛΕΚΟΣ ΜΑΡΚΙΔΗΣ
Σταθμισμένη ψήφος σημαίνει μετριοπάθεια
Η δαιμονοποίηση έφερε την εκ περιτροπής προεδρία
Α. ΜΑΡΚΙΔΗΣ: Δογματικός κομπλεξισμός η θέση ότι εάν το κεντρικό κράτος δεν έχει πολλές εξουσίες δεν είναι ομοσπονδία αλλά συνομοσπονδία.
ΥΠΕΡ - ΚΑΤΑ
- Η σταθμισμένη ψήφος έπρεπε να χειροκροτηθεί απ’ όλους
- Καλύτερο το προεδρικό συμβούλιο από την εκ περιτροπής προεδρία
Ο πρώην Γενικός Εισαγγελέας της Δημοκρατίας και μέλος της διαπραγματευτικής ομάδας για το Κυπριακό του προέδρου Κληρίδη, Αλέκος Μαρκίδης, δεν συνηθίζει να μασά τα λόγια του. Στη συνέντευξή του στην«Α» μιλά για τη δαιμονοποίηση του προεδρικού συμβουλίου που προνοούσε το Σχέδιο Ανάν, με αποτέλεσμα να οδηγηθεί η ε/κ πλευρά στην εκ περιτροπής προεδρία, ενώ επικροτεί τη θέση για σταθμισμένη ψήφο.
Σημειώνεται ότι ο πρόεδρος Χριστόφιας -μέχρι σήμερα τουλάχιστον- δεν θέλησε να αξιοποιήσει τη μεγάλη εμπειρία του κ. Μαρκίδη στα του Κυπριακού.
- Προεδρικό συμβούλιο ή εκ περιτροπής προεδρία; Ποιο σύστημα είναι καλύτερο υπό τας περιστάσεις;
Αλέκος Μαρκίδης: Εγώ νομίζω ότι υπό τας περιστάσεις το καλύτερο θα ήταν το προεδρικό συμβούλιο. Ιδιαίτερα εάν ο πρόεδρος κατόρθωνε αυτό το προεδρικό συμβούλιο να εκλέγεται με ενιαία ψηφοφορία, από όλο τον κόσμο, και όχι από ένα σώμα όπως η άνω βουλή. Σε μια τέτοια περίπτωση θα μπορούσε να γίνει σκέψη για ζυγισμένη (σταθμισμένη) ψήφο. Έχω όμως την εντύπωση ότι μέσα στην όλη δαιμονοποίηση του Σχεδίου Ανάν, δαιμονοποιήθηκαν και τα περί προεδρικού συμβουλίου, ενώ στην πραγματικότητα δεν αποτέλεσαν σημείο σοβαρής αντίδρασης της δικής μας πλευράς είτε από τον πρόεδρο Κληρίδη είτε από τον Τάσσο Παπαδόπουλο. Ω γέγονε γέγονε.
- Ποια η άποψή σας για τη σταθμισμένη ψήφο;
Α.Μ.: Αυτή τη στιγμή, η δική μας πλευρά κατέθεσε μια πρόταση για εκ περιτροπής προεδρία σε συνδυασμό με ζυγισμένη ψήφο. Η ζυγισμένη ψήφος έπρεπε να χειροκροτηθεί απ’ όλους, ιδιαίτερα εάν τη δεχθεί η άλλη πλευρά, διότι η ζυγισμένη ψήφος οδηγεί σε καλό θεμέλιο μακροχρόνιας συνεργασίας μεταξύ των δύο κοινοτήτων. Ένας από τους λόγους που οι δύο κοινότητες χωρίζουν και διαπληκτίζονται διαρκώς είναι ότι ένας Ε/κ πολιτικός για να εκλέγεται, δυστυχώς όπως είναι η νοοτροπία ακόμα του κόσμου μας, στρέφεται εσωτερικά προς την κοινότητά του και συναγωνίζεται σε δήθεν πατριωτισμό έναντι των Τ/κ ή της Τουρκίας. Το δε αντίστοιχο γίνεται στην άλλη πλευρά. Ποιος είναι εκείνος που θα αντιμετωπίσει πιο αποτελεσματικά τους Τούρκους; Αυτόν ψηφίζουμε. Ποιος είναι ο πιο διεκδικητικός -είναι η λέξη της μόδας- έναντι των Τούρκων; Τον ψηφίζουμε. Ποιος είναι ο πιο διεκδικητικός έναντι των Ελλήνων; Αυτόν ψηφίζουν στην άλλη πλευρά. Η ζυγισμένη ψήφος δίδει στους Ε/κ και στους Τ/κ την ίδια ακριβώς επιρροή στην εκλογή προέδρου και αντιπροέδρου, ανεξάρτητα εάν για την εκλογή του Τ/κ προέδρου/αντιπροέδρου η ψήφος των Ε/κ θα μετρά το 1/20 της ψήφου των Τ/κ. Αυτό δεν έχει σημασία, διότι η ουσία είναι ότι η μεν ε/κ κοινότητα θα επηρεάζει την εκλογή Τ/κ προέδρου/αντιπροέδρου και η δε τ/κ κοινότητα την εκλογή Ε/κ προέδρου/αντιπροέδρου. Εν πάση περιπτώσει, υπάρχει ισότητα στο βαθμό επιρροής σε αυτές τις εκλογές και των δύο κοινοτήτων. Αυτά είναι καθαρά μαθηματικά. Άρα, γιατί υπάρχει διαμαρτυρία αντί για χειροκρότημα, εγώ δεν αντιλαμβάνομαι. Τώρα, δεν μπορώ να καταδικάσω την εκ περιτροπής προεδρία επειδή είναι συνδυασμένη με την ισοζυγισμένη ψήφο. Ευτυχώς που είναι έτσι, διότι σε μια τέτοια περίπτωση αυτός ο οποίος θα έχει εκλεγεί πρόεδρος θα έχει να λογοδοτήσει και προς τις δύο κοινότητες και θα οφείλει να ακολουθεί μια μετριοπαθή πολιτική εάν θέλει, βεβαίως, να επανεκλεγεί.
- Η εκ περιτροπής προεδρία συνδυάζεται υποχρεωτικά με το δικαίωμα αρνησικυρίας (βέτο);
Α.Μ.: Τα βέτο είναι άλλη ιστορία. Ο τρόπος λήψεως αποφάσεως δεν είναι θέμα βέτο. Κάποιες φορές, για να λάβεις μιαν απόφαση χρειάζεται να υπάρχει μία ψήφος από κάθε κοινότητα τουλάχιστον ή σε ορισμένα θέματα ο ένας να έχει βέτο έναντι του άλλου. Αλλά το βέτο σημαίνει σύγκρουση -όπως υπήρχε το ’60- και αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο δεν είχε εισαχθεί στο Σχέδιο που απορρίφθηκε. Αντίθετα, εάν πρέπει να εξασφαλίζεται μία τουλάχιστον ψήφος από τις δύο κοινότητες, ακόμα και να υπάρχει ένα αδιέξοδο, αυτό δεν είναι το ίδιο με το βέτο αλλά ένα πρόβλημα που θα εμποδίζει τη λήψη μιας απόφασης. Όπως είναι το σύστημα, εάν έχουμε το νου μας, τα αδιέξοδα στο κεντρικό κράτος υπάρχει τρόπος να περιοριστούν εκ των προτέρων.
- Πώς δηλαδή;
Α.Μ.: Όπως είναι το σύστημα, αρκετά αδιέξοδα μπορούν να αποφευχθούν εάν τεθούν σε ισχύ οι νομοθεσίες για το κεντρικό κράτος από την πρώτη ημέρα και ταυτόχρονα, εάν οι αρμοδιότητες του κεντρικού κράτους θα είναι τέτοιες ούτως ώστε και κάποια αδιέξοδα να υπάρξουν, να μην επηρεάζουν την καθημερινή οικονομική και κοινωνική ζωή είτε των Ε/κ είτε των Τ/κ. Αυτά δεν τα βλέπουμε. Έτσι έπρεπε να δούμε τα θέματα και όχι να αρχίζουν κάποιοι να λένε ότι θέλουμε να έχουμε πρόεδρο με ισχυρές εξουσίες… Μα πρόεδρος με ισχυρές εξουσίες σημαίνει ότι εάν παραλύσουν αυτές οι ισχυρές εξουσίες, θα επηρεάζεται η ζωή των ανθρώπων. Άρα, γιατί θέλεις πρόεδρο με πολλές εξουσίες; Και απαντώ: διότι υπάρχει ένας δογματικός κομπλεξισμός ότι εάν το κεντρικό κράτος δεν έχει πολλές εξουσίες αυτό δεν σημαίνει ομοσπονδία, αλλά συνομοσπονδία. Ε, αυτά είναι θολούρες… πώς να σας το πω αλλιώς.
Μεγάλο τμήμα του νέου αεροδρομίου Λάρνακας βρίσκεται πάνω σε τ/κ γη.
Δεν χωρούν δογματισμοί
στο Περιουσιακό
- Σε ό,τι αφορά το Περιουσιακό, κάποια κόμματα διαφωνούν με τα κριτήρια και την κατηγοριοποίηση των περιουσιών. Θα χαλάσουμε τη μισή Κύπρο για να λύσουμε το Κυπριακό;
Αλέκος Μαρκίδης: Συνήθως, εμείς (Ε/κ) όταν μιλούμε για περιουσιακά δικαιώματα μιλούμε συνήθως για τα περιουσιακά δικαιώματα των Ε/κ στην κατεχόμενη περιοχή και λησμονούμε ότι υπάρχουν περιουσιακά δικαιώματα των Τ/κ στην ελεύθερη περιοχή. Εν πάση περιπτώσει, η διαπραγμάτευση στο θέμα του Περιουσιακού δεν αφορά μόνο στην τύχη των ε/κ περιουσιών που βρίσκονται στην περιοχή που θα διοικούν οι Τ/κ, αλλά και την τύχη των τ/κ περιουσιών στην περιοχή που βρίσκεται σήμερα υπό τον έλεγχο της Κυπριακής Δημοκρατίας. Με λίγα λόγια, δημιουργείται ένα πρόβλημα για το τι θα γίνουν οι αυτοστεγάσεις που έχουν κτισθεί πάνω σε τ/κ γη -κακώς κατά τη γνώμη μου- αλλά εκτίσθησαν με χρήματα των ενδιαφερομένων, όχι με χρήματα του κράτους. Απλώς το κράτος ενίσχυε οικονομικά. Επίσης, τι θα γίνουν οι συνοικισμοί που βρίσκονται πάνω σε τ/κ γη, ιδιαίτερα εάν εδόθησαν τίτλοι - που πιστεύω δεν εδόθησαν πολλοί ακόμα. Τι θα γίνει ολόκληρη έκταση στο νέο αεροδρόμιο Λάρνακας η οποία είναι τ/κ, δρόμοι που περνούν μέσα από τ/κ γη, αλλά και δρόμοι που έχουν γίνει στα κατεχόμενα και περνούν πάνω από ε/κ γη. Εάν δεν δούμε ότι σε αυτές τουλάχιστον τις περιπτώσεις δεν σηκώνει δογματισμούς η υπόθεση, διότι άλλως πως δεν μπορεί να υπάρξει λύση του κυπριακού προβλήματος, τότε απλούστατα ακολουθούμε μία πολιτική και έχουμε μια απαίτηση, η οποία δεν οδηγεί πουθενά. Στο τέλος θα γίνουν συμβιβασμοί είτε θέλουμε είτε δεν θέλουμε, άλλως το Κυπριακό δεν θα λυθεί.